Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η "πράσινη" καθημερινότητα μιας ανήσυχης μαμάς..

Via
Όταν πριν από αρκετό καιρό αποφάσισα να ξεκινήσω να blog-άρω, και όταν τελικά πριν από λίγο καιρό ξεκίνησα, απευθυνόμενη κυρίως σε μαμάδες, σκέφτηκα ότι πέρα από όλα μου τα ενδιαφέροντα και τις χειροτεχνίες και τις προτάσεις και τα όμορφα πράγματα, με τα οποία ασχολούμαι και με κάνουν ευτυχισμένη, εμένα και την οικογένειά μου, θα πρέπει να συζητήσω και για κάτι που οφείλω ως μαμά να συζητήσω με τις άλλες μαμάδες. 
Είμαι σίγουρη ότι πολλές από εσάς έχετε σκεφτεί και έχετε προβληματιστεί για το περιβάλλον και την καταστροφή του. Είμαι σίγουρη ότι όλες έχετε προβληματιστεί για το μέλλον των παιδιών μας, για τις τροφές που θα καταναλώνουν, για την επάρκεια και την καταλληλότητα του νερού, για το λιώσιμο των πάγων, την ατμοσφαιρική ρύπανση και όλα αυτά που θα επηρεάζουν τη ζωή τους, όταν θα είναι ενήλικες. 
Υπάρχουν λοιπόν, κάποια πράγματα που μπορούμε να κάνουμε στην καθημερινότητά μας, ως εργαζόμενες μαμάδες και νοικοκυρές που στοιχίζουν λίγο και μπορούν να κάνουν τη διαφορά. Η λογική ότι "δε θα κάνει τη διαφορά η δική μου συμπεριφορά, το κακό έχει ήδη γίνει", νομίζω ότι είναι λανθασμένη. Πιστεύω ακράδαντα ότι η ατομική συμπεριφορά, όταν είναι σωστή, γίνεται παράδειγμα και πολλαπλασιάζει γεωμετρικά το αποτέλεσμα, γιατί το καλό/το σωστό είναι ελκυστικό στην ανθρώπινη συνείδηση (δική μου επιστημονική προσέγγιση παρακαλώ). 
Επιπλέον, ένα παράλληλο κέρδος είναι ότι έχοντας οικολογική συνείδηση μεγαλώνουμε τα παιδιά μας, για να γίνουν ευσυνείδητοι πολίτες, χρήσιμοι στην κοινωνία, στους ανθρώπους και στο φυσικό περιβάλλον και παραδείγματα προς μίμηση.

Αναφέρω κάποια τρομακτικά δεδομένα για να δείξω το μέγεθος της καταστροφής που προκαλεί η καταναλωτική, μη οικολογική καθημερινότητά μας:
  • στους δυτικούς πολιτισμούς η μισή ποσότητα νερού που καταναλώνεται συνολικά από τους ανθρώπους, χρησιμοποιείται στην κτηνοτροφία
  • πετώντας ένα πλαστικό στα οργανικά απόβλητα χρειάζονται εκατομμύρια χρόνια να διαλυθεί, ενώ στο μεταξύ μολύνει το έδαφος, το υπέδαφος και τον υδροφόρο ορίζοντα
  • οι εκπομπές αερίων που οφείλονται στην κτηνοτροφία αποτελούν μεγάλο μέρος των συνολικών εκπομπών αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου
  • τεράστιο μέρος των δασικών εκτάσεων της γης έχουν αποψιλωθεί για να γίνουν βοσκοτόπια
  • ένας φυτοφάγος "απελευθερώνει" κατά μέσο όρο τόση γη, όση χρειάζεται για να θρέψει 19-20 ανθρώπους  
  • το κόστος παραγωγής 1 κιλού κρέατος αντιστοιχεί σε κόστος παραγωγής 9 κιλών ρυζιού και 12 κιλών οσπρίων
Τα δεδομένα αυτά και άλλα πολλά μπορεί κανείς να βρει στο www.oikologos.gr.

Αυτά λοιπόν που κάνω εγώ αφορούν τους εξής τομείς:
*Διατροφή
*Ένδυση/υπόδηση
*Ανακύκλωση
*Οικονομία/κατανάλωση

Διατροφή:
Πάντα έτρωγα κρέας και έχω διαπιστώσει ότι όσες προσπάθειες και αν έχω κάνει να γίνω χορτοφάγος, δυστυχώς είναι αδύνατο γιατί το κρέας συνεχίζει και είναι η τροφή που απαραιτήτως (και για κάποιο ανεξήγητο λόγο!) ζητάει ο οργανισμός μου.
Ωστόσο, μετά τη γέννηση του γιου μου που το οικολογικό μου αμόκ έφτασε στα ύψη, κάνω τις εξής τσαχπινιές για να μειώσω την κατανάλωση κρέατος στο σπίτι μας και το έχω καταφέρει σε μεγάλο βαθμό.


Πηγή
1.Νηστεία 3 φορές το χρόνο Πάσχα, Χριστούγεννα, Δεκαπενταύγουστο (αυτό το έκανα και πριν). Αν, δε, επιλέξει κανείς να νηστεύει και Τετάρτη και Παρασκευή, το έχω υπολογίσει, είναι σχεδόν μισό έτος χωρίς κρέας και γαλακτοκομικά. Το όφελος της νηστείας είναι τριπλό: πνευματικό, σωματικό και περιβαλλοντικό.
2. Τις υπόλοιπες μέρες, έχω μειώσει το κρέας κατά 75%. Στο διαδίκτυο μπορείς να βρεις πάρα μα πάρα πολλές χορτοφαγικές συνταγές ή συνταγές για πιάτα χωρίς κρέας, που δεν υπολείπονται θρεπτικής αξίας. Καταναλώνοντας λιγότερο κρέας βοηθάμε τη φύση να αναπαράγει τα είδη της.
3. Αγοράζω βιολογικά προϊόντα. Τα βρίσκεις πλέον σε όλα τα σούπερ μάρκετ, αλλά και μαγαζιά με βιολογικά είδη υπάρχουν πλέον σε κάθε γειτονιά. Έχω εντοπίσει το βιολογικό κρεοπωλείο και τη βιολογική λαϊκή, που βρίσκονται κοντά στο σπίτι μου, με μια απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο. 


Η σήμανση των βιολογικών προϊόντων
Έχει σημασία να καταναλώνουμε βιολογικά προϊόντα, όχι μόνο γιατί είναι καλύτερα για την υγεία μας, αλλά και για το περιβάλλον, καθώς για την παραγωγή τους δεν χρησιμοποιούνται χημικά λιπάσματα, φυτοφάρμακα,  που μολύνουν το έδαφος και τον υδροφόρο ορίζοντα, ούτε αντιβιοτικά και ορμόνες. Η παραγωγή είναι μικρή, γιατί δεν επιταχύνεται με τεχνητά μέσα και για το λόγο αυτό τα βιολογικά προϊόντα είναι πιο ακριβά. Εγώ μέσω της έρευνας, έχω καταλήξει σε συγκεκριμένα προϊόντα ανά κατάστημα και έχω κατεβάσει σημαντικά το κόστος.
4. Προγραμματίζω τα γεύματα της εβδομάδας και έτσι δεν αγοράζω παραπάνω ποσότητες.
5. Αγοράζω πάντοτε προϊόντα της εποχής.
6. Δεν πετάω φαγητό, του αλλάζω μορφή(βλ. γρήγορη πιτούλα χωρίς φύλλο) .

Ένδυση/υπόδηση:
1. Προσπαθώ να αγοράζω ρούχα από βιολογικό βαμβάκι (organic cotton). Υπάρχουν διάφορα ηλεκτρονικά καταστήματα κυρίως εκτός Ελλάδος, αλλά και στις μεγάλες αλυσίδες της αγοράς μας (ZARA, H&M, Prenatal κλπ) υπάρχουν πλέον σειρές ρούχων φιλικών προς το περιβάλλον. Εγώ παίρνω τις πληροφορίες μου από το www.thegoodtrade.com για οτιδήποτε αφορά τα ρούχα.
2. Ρούχα που δε θέλω τα χωρίζω σε:
α) ανακύκλωση 
β) μεταποίηση
γ) δωρεά
3. Δεν ψωνίζω παραπάνω ρούχα και παπούτσια από όσα χρειαζόμαστε. Καλό και για την τσέπη και για το περιβάλλον.

Ανακύκλωση:
Επειδή η σήμανση για το θέμα "ανακύκλωση" απαιτεί δυνατό μνημονικό, ρίξτε μια ματιά για υπενθύμιση.


Πηγή: Ε.Ο.ΑΝ.
1. Πριν αγοράσω οτιδήποτε, ελέγχω πάντα εάν ανακυκλώνεται η συσκευασία του. Αν δεν ανακυκλώνεται κυριολεκτικά, δεν το αγοράζω. Εδώ  μπορεί κανείς να δει τί ανακυκλώνεται.
2. Ανακυκλώνω μπαταρίες στα σημεία συλλογής ΑΦΗΣ, ηλεκτρικές συσκευέςκαμμένα έλαια και φάρμακα στα σημεία συλλογής σε όλα τα φαρμακεία.
3. Ανακυκλώνω τα πάντα εκτός από τα οργανικά απόβλητα, τα οποία συλλέγω σε βιοδιασπώμενες σακούλες και απορρίπτω στους κάδους των κοινών αποβλήτων. Ιδανικά κάποια στιγμή θα αποκτήσω κάδο κομποστοποίησης.
4. Κάνω σωστή ανακύκλωση. Αυτό σημαίνει ότι πλένω πάντα τα ανακυκλώσιμα καλά, τα σμικρύνω και τα πετάω στους αντίστοιχους κάδους. Εάν τα πετάξω σε μπλε κάδο, τότε τα αδειάζω πάντα στον κάδο και δεν τα κλείνω ποτέ σε σακούλα.
5. Ανακυκλώνω ακόμη και τα απόβλητά μου στο χώρο εργασίας μου, καθημερινά στο τέλος του ωραρίου.

Οικονομία/κατανάλωση:
1. Δεν αγοράζω πράγματα που δεν χρειαζόμαστε (σε αυτό έχει βοηθήσει πολύ και η κρίση). Χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι το παιδί παίρνει ένα δώρο τα Χριστούγεννα και ένα στα γενέθλιά του (τα βιβλία δεν υπολογίζονται ως δώρο, κανόνας του σπιτιού, καθώς ποτέ δεν θα απορριφθούν).
2. Παίρνω λίγες σακούλες από το σούπερ μάρκετ και μόνο βιοδιασπώμενες. Κυρίως χρησιμοποιώ υφασμάτινες που κρατάω πάντα διπλωμένες μέσα στην τσάντα μου.
3. Δεν πετάω φαγητό.
4. Προσέχω την κατανάλωση νερού, ρεύματος και πετρελαίου.
5. Χρησιμοποιώ μέσα μαζικής μεταφοράς καθημερινά.
6. Γενικά στο σπίτι υπάρχει η λογική της ολιγαρκίας.

Αυτά που αναφέρω είναι τα θεμέλια μιας καθημερινότητας βασισμένης στην οικολογική πρακτική. Εάν έχουμε τη λογική αυτή θα βρούμε σίγουρα και τον τρόπο να κατεβάσουμε και το κόστος και σίγουρα μπορούμε να πάμε ένα βήμα παρακάτω.
Η Γη είναι το σπίτι μας και πρέπει να τη φροντίζουμε.

Εάν κάτι ξέχασα ή κάποια έχει οποιαδήποτε άλλη καθημερινή πρακτική θέλω οπωσδήποτε τα φώτα σας.

Καλό υπόλοιπο Κυριακής..
Mama Chrysi 






Σχόλια

  1. Γειά σου Μαμά Χρυσή!!
    Τι ωραία ανάρτηση , μπράβο και μακάρι να την ακολουθούσαν όλοι!!
    Στα περισσότερα , για να μη πω σε όλα , συμφωνούμε!
    Οι νηστείες , δεν μπήκαν τυχαία στη θρησκεία μας και νομίζω ότι σε όλες υπάρχουν μέρες νηστείας.
    όλα αυτά θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν , με λίγη καλή θέληση, εύχομαι κάποτε να γίνουμε πιο πολιτισμένοι!!
    Καλή εβδομάδα!!
    Φιλάκια πολλά!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γεια σου Ρένα μου! Νομίζω ότι είμαστε σε καλό δρόμο, το βλέπω καθημερινά. Θέλει μόνο λίγη προσπάθεια και λίγη καλή θέληση όπως λες.
      Φιλάκια πολλά πολλά και καλή εβδομάδα!!

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Χαίρομαι να διαβάζω τα σχόλιά σας...

Δημοφιλή άρθρα

Η Μελίνα και το μέλι, ένα μελένιο παραμύθι από τη Βασ. Τσουρή

Πόσο μελένιο μπορεί να είναι ένα παραμύθι; Η Μελίνα και το μέλι είναι μια διασκεδαστική ιστορία που μας μαθαίνει τα πάντα για τις μέλισσες.

6 Χριστουγεννιάτικες γλυκιές συνταγές από 6 αγαπημένες food bloggers

Αν το σπίτι δε μυρίσει κανέλα, γαρύφαλλο και σοκολάτα, Χριστούγεννα δεν το λες!

Τριήμερο στην Άνω Χώρα Ναυπακτίας

Ψηλά στα βουνά της Αιτωλοακαρνανίας, μέσα στο πυκνό ελατόδασος, βρίσκεται το χωριό Άνω Χώρα. Ελάτε μαζί μου να σας συστήσω το χωριό καταγωγής μου, το υπέροχο μέρος που πέρασα τα καλοκαίρια της παιδικής μου ηλικίας.